Moeite om geschikt personeel te vinden?

Je hebt stinkend je best gedaan om een mooie vacaturetekst te maken voor die geweldige functie binnen je bedrijf. Enthousiast plaats je de vacature online en vol verwachting staar je op je inbox, wachtend op de sollicitaties. Maar de reacties blijven uit. Of de kwaliteit van de reacties is, zacht gezegd, niet optimaal. Troost je, je bent niet de enige. Voor veel bedrijven is het lastig om de juiste medewerkers aan te trekken. Sommige vacatures staan maanden open of worden zelfs helemaal niet ingevuld. Goed personeel is namelijk schaars en heeft keuze uit veel werkgevers. Maar hoe zorg je dan dat jouw bedrijf toch opvalt tussen al de openstaande vacatures? 

Maak je aantrekkelijk via Employer Branding

Volgens wikipedia is Employer Branding is het promoten van de organisatie als werkgever om (potentiële) kandidaten enthousiast te maken om voor dit bedrijf te werken. Het is een communicatiemiddel om als organisatie op te vallen tussen alle concurrerende organisaties op de arbeidsmarkt en zo specifieke kandidaten aan te trekken. 

Een mooie recruitment campagne of een goede “werken bij” website zijn hele goede Employer Branding voorbeelden. Maar Employer branding gaat veel verder dan dat, het gaat boven alles om het creëren van een aantrekkelijke werkplek voor je huidige en toekomstige medewerkers.

Want dat is waar je je echt kan onderscheiden bij je toekomstige werknemers. Tuurlijk een goed salaris is en blijft belangrijk. Maar dat kan elke werkgever bieden. Het echte onderscheid zit in de immateriële zaken. Kijk maar naar de onderstaande grafiek van belangrijkste criteria bij het zoeken van een nieuwe baan. 

Bron: Randstad

Laat in je arbeidsmarktcommunicatie zien wat je passie is.

Het gaat bij Employer Branding dus over de waarden en missie van de organisatie. Voor een snel groeiend aantal werkenden is dit doorslaggevend als het gaat om het besluit waar ze hun tijd, inzet, betrokkenheid en expertise in gaan zetten. Laat daarom zien waar je passies liggen en hoe je medewerkers hier een bijdrage aan kunnen leveren. Maar ook wat jij je medewerkers kunt bieden om hun eigen passies te vervullen. Zo trek je de medewerkers aan die echt bij je bedrijf passen. 

marketing communicatie limburg

Wil je groeien? Laat je werknemers meegroeien!

De kwaliteit van het personeel bepaalt in grote mate het succes van de onderneming. Dus als je groeiambities hebt is het van groot belang om goed personeel aan te trekken. Laat zien wat je ambities zijn en hoe je medewerkers hieraan kunnen bijdragen en welke voordelen dat voor henzelf heeft. Laat ook zien welke maatschappelijke voordelen hieraan verbonden zijn. Want iedereen wil ook graag aan een groter doel bijdragen. 

De voordelen van Employer Branding

Naast dat je goed in beeld komt bij je toekomstige medewerkers en dat ze een goed beeld krijgen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken, heeft Employer Branding nog een aantal andere voordelen:

  • Enthousiaste & tevreden medewerkers zijn geweldige ambassadeurs voor je bedrijf (= gratis reclame)
  • Werkgevers met een sterke Employer Branding betalen tot 10% minder salaris.  
  • Op langere termijn bespaar je op de verwervingskosten.
  •  Je hebt veel minder verloop en dat geeft rust in de organisatie.

Dus, zoek je medewerkers? Begin met Employer Branding!

Ik help je graag hierbij. Samen gaan we kijken hoe we jouw bedrijf aantrekkelijk maken (en houden) voor het juiste personeel. Ik inventariseer de waarden, missie en de sterke kanten van jouw bedrijf en zet deze om in een mooie “werken bij website” en/of wervingscampagne op social media. Daarnaast denk ik graag mee over hoe je jouw interne communicatie vorm kunt geven zodat je medewerkers betrokken en gemotiveerd blijven. 

Nieuwsgierig geworden?

Laten we dan een afspraak maken. Ik kom vertellen wat ik voor je kan betekenen op het gebied van Employer branding en arbeidsmarkt-communicatie.

In ruil daarvoor krijg ik een lekkere kop koffie. Een koekje erbij mag ook.